flickan som inte ville äta sin favorit choklad!

Det var en gång en flicka som heter Zainab gick fjärde klass, och hon var den enda i sin klass som hade slöja på sig. Hennes lärarinna tyckte inte om hennes slöja, då och då försökte hon indirekt tala illa om Zainabs slöja. Zainab förstod det och hade tålamod. Zainab hade fått veta, innan hon tog på sig slöjan, att hondå och då skulle möta elaka människor som inte hade någon kunskap om rätta livet. en gång ställde läraren måånga elaka frågor till Zainab. "varför har du det där tyget på ditt huvud?, frågade lärarinnan. " den som skapade mig befallde det, jag tycker om den, och jag får belöning om jag bär den, ochförresten, jag känner mig trygg mitt intre när jag har min slöja på mig svarade Zainab. " men du är ung, har din mamma tvingat dig att bära den frågade lärarinnan. " tyvärr , min mamma bär inte slöja, det är mitt eget val" " precis som Anders har keps på sig och Anna har damhatt , varför är det så märkvärdigt när jag har slöja på sig? frågade Zainab. " därför att det är en gammal tradition som inte har ett riktigt ursprung" sade lärarinnan. " det här är inte tradition, det är religion som bygger på monoteism, Gud är En och religionen har en helig bok, koranen" svarade Zainab direkt. "Det står inte något i koranen om att kvinnan måste bära slöjan" påstod lärarinnan. Zaina log och sa till lärarinnan: " har du läst koranen? " nej", svarade lärarinnan. " hur kan du då bedöma att det står så, när du har lärt oss här i klassen att inte bedöma saker och ting utan bevis". " Du har rätt", svarade lärarinnan. " men har du några bevis för att det står i koranen att kvinnor ska bära slöja". " ja enligt kapitel 24 vers 31 och kapitel 33 vers 24" svarade Zainab. " Allah säger:"..."låt dem(kvinnor) därför fästa slöjan så att den täcker barmen. och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make." läste Zainab upp utantill ur den heliga boken koranen. " jag bär min slöjasamtidigt för att den är ett skydd för mig och jag vill inte missa Allahs belöningar, när jag bär den" Sade Zainab. Lärarinnan blev förvånand av Zainabs svar och frågade" när lärde du dig allt detta?" " genom att jag förstod en vers ur koranen "svarade Zainab." vilen vers?" frågade lärarinnan. Zainab svarade " Allah säger: FRUKTA ALLAH, SÅ SKALL ALLAH LÄRA ER", klassen applåderade Zainab för det hon hade sagt. " de tjejer som bär slöja är så starka att våga bära den i ett icke-muslimskt land och det kräver mod och styrka". sade lärarinnan. Då ringde skolklockan och signaleradse att lektionen var slut och allag gick hem. Fröken tänkte och tänkte att hon visste att Zainab med slöjan tyckte om choklad.' Nästa dag köpte hon favoritchoklad till Zainab. Hon ropade på henne under rasten i ett rum och gav henne ett paket med hennes favoritchoklad och sade" varsågod och ät". Zainab blev förvånad och läste vad chokladen innhöll. Hon upptcälte att den innehöll alkohol och gelatinämnen som tagits från griskött. " jag kan inte äta för att det innehåller alkohol och fet från griskött". sade Zainab. " jag stänger dörren så att ingen ser dig". sade lärarinnan " Allah ser mig". svarade Zainab. " okej jag släcker lampan då är det garanterat att ingen kommer att se dig", försökte lärarinnan med en övertalade röst. Zainab sade: " Allah ser mig ändå". sade Zainab. Lärarinnan blev arg och tog upp pekpinnen i handen och sade med en hotfull röst, " du måste äta av det nu". " jag kan inte äta det" svarade Zainab. " ingen ser dig här" försökte lärarinnan igen att övertala Zainab. Zainab sade: "Allah ser mig var jag än är". " jag ska skydda dig". sade lärarinnan vänligt. " du kan inte skydda mig i graven , Allah ser mig även om jag är under jorden svarade Zainab.

Postat av: Jasamin

Fin blogg och fin berättelse.

2011-10-20, 19:27:53 -
Postat av: essie

Mycket bra berättelse! :) Må Allah belöna dig för dina bra gärningar Ameen :)

2011-10-31, 01:35:18 - URL: http://salamalaykom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!